RC Depronowce   ...i nie tylko ...


wersja z 23-09-2002

 

Startowa / Home Do góry / Up

cokolwiek o mnie
i o mojej pracy

(poza modelarstwem RC)

 

 

Jak zrobić Pibrosa z depronu 5mm

Jak przebiegają prace pokazałem uczestnikom Zlotu Modelarzy Internautów w Pile we wrześniu 2002. Zajęło mi to 1,5 godziny (dokładniej 1h24' ;o).

Robiąc Pibrosa nie na pokaz - nie zajmując się gadaniem i odpowiedziami na pytania, nie rysując wszystkich linii na depronie - wszak i tak będzie cięty, nie zaznaczając poszczególnych wymiarów, itd. można spokojnie wyrobić się ze wszystkim w godzinę. Ale na razie nie planuję sprawdzenia, czy faktycznie, bo mam dwie gotowe do lotu sztuki :). Oczywiście, jeśli ktoś robi pierwszego w swoim życiu Pibrosa, a zwłaszcza pierwszego depronowca - pewnie będzie potrzebował trochę więcej czasu.

Kilku Kolegów obecnych na Zlocie przygotowało relacje z tych warsztatów. Zapraszam do obejrzenia filmu u Andrzeja (albo jego kopii na moim serwerze) i zdjęć u Krzysztofa. Ja tylko poniżej umieszczę plan cięcia depronu 5mm. Dzięki prostemu zabiegowi udało mi się tak rozmieścić elementy wycinane, aby mieściły się na jednym arkuszu - podobnie jak w Ptasiu.

Najważniejsze zmiany w stosunku do poprzednich moich Pibrosów (oraz tu i tu) i/lub oryginału:

Zastosowanie depronu 5mm.
Kształt krawędzi natarcia uzyskany przez sklejenie dwóch zukosowanych płatów depronu (poszycie dolne i górne), a nie poprzez gięcie jednego arkusza.
Zastosowanie wzmocnienień wewnętrznych - dźwigara skrzydła i wzdłużnika (oba w postaci listewek sosnowych 5x10mm o długości 33cm).
Prostokątne wycięcie na śmigło w krawędzi spływu pozwalające na łatwe uzyskanie dobrego wyważenia przy napędzie pchającym.
Dwa stateczniki pionowe.

Fotki poniżej zostały zrobione przez Krzysztofa. Ja tylko na nich trochę nabazgrałem.

wymiary_pibros_5.jpg (18360 bytes)

Bazowe wymiary i rozmieszczenie detali (W1a, W1b i W2 to wzmocnienia i równocześnie elementy nadające profil, S1 i S2 to stateczniki pionowe - mogą być trochę mniejsze). Jak widać odpadów (skośne czerwone koślawe kreskowanie) jest naprawdę niewiele.

wymiary_p_5_wzmocnienia.jpg (9470 bytes)

Krzyżak z listewek wzmacniających przyklejamy w odległości ok 1-1,5 cm od noska delty. Listewki powinny być połączone - np. za pomocą opasek zaciskowych do kabli, lub kawałka mocnej dratwy. Wzdłużnik przylega bezpośrednio do dolnego poszycia, a dźwigar leży na wzmocnnieniach w1a i w1b. Zewnętrzne, czterocentymetrowe fragmenty dźwigara zą zukosowane.

wymiary_p_5_sc.jpg (13388 bytes)

Banan na twarzy pilota świadczy o tym, że położenie środka ciężkości w odległości 20,5 cm od noska delty jeszcze raz się sprawdziło w czasie oblotów. Sterolotki w pozycji neutralnej wstępnie wychylone o ok. 3-5 mm w górę. Wychylenia na początek raczej niewielkie - tak po około 10 mm w każdą stronę. Po oblataniu można zwiększyć w zależności od potrzeb i możliwości (polecam jednak wtedy zastosowanie Dual Rate).

BANNERSHOW